Moje dziecko ma autyzm Szanowni Państwo, możecie nam pomóc w nierównej walce z chorobą. Terapia naszego syna jest bardzo żmudna i kosztowna. Bardzo prosimy o pomoc. FUNDACJA DZIECIOM ZDĄŻYĆ Z POMOCĄ 01-685 Warszawa, ul. Łomiańska 5 nr konta: 41 1240 1037 1111 0010 1321 9362 z dopiskiem: na leczenie i rehabilitację Juliusza Rosłaniec
Blog > Komentarze do wpisu
Masaż logopedyczny
Jak już wspominałam, kiedyś często robiliśmy masaż logopedyczny. Przede wszystkim dlatego, że Juluś okropnie się ślinił, wszystko gryzł. Po prostu miał bardzo niedostymulowane okolice ust. Chciałam w necie znaleźć stronkę pani, która kiedyś prowadziła Julka, ale stronki tej już nie ma. Znalazłam inne z takimi samymi ćwiczeniami.

 

Pozwolę sobie wkleić:

 

Masaż logopedyczny





Masaż twarzy i zewnętrznych narządów artykulacyjnych.



- zaczynamy od czoła i ruchami okrężnymi masujemy w kierunku skroni



- masujemy policzki pod oczami ruchami okrężnymi w kierunku skroni aż do stawów żuchwowych



- masujemy pod nosem w kierunku stawów żuchwowych, na końcu lekko je uciskając



- masujemy brodę ruchami okrężnymi w kierunku stawów żuchwowych



- kości żuchwy rozciągamy w kierunku uszy



- wykonujemy łezki od kącika oka spadające w kierunku brody



- wargi masujemy podpierając brodę kciukiem, palce wskazujące ściągają i rozciągają wargi



- obszczypujemy wargi układając je do cmokania



- uciskamy trzy punkty Moralesa- kciuk układamy pod brodą, trzy palce uciskają miejsce nad górna warga, a następnie pod dolną warga



- masaż zewnętrzny kończymy masażem płatków uszu, od góry ku dołowi ruchami okrężnymi





Wykonujemy go przy okazji kąpieli.





Masaż wewnętrzny narządów artykulacyjnych



- masaż języka rozpoczynamy od podziału języka na dwie części( według bruzdy anatomicznej), rozpoczynamy od strony prawej masując najmniejszym palcem ruchami okrężnymi od czubka języka w kierunku gardła



- masujemy powierzchnię podjęzykowa prowokując czubek języka do podnoszenia



- masujemy ruchami okrężnymi podniebienie twarde



- dziąsła masujemy w odwrotnym kierunku do wyrastania zębów- dolne obciągamy od góry ku dołowi, a górne od dołu ku górze.





Wykonujemy go przed każdym posiłkiem.




Artykuł pochodzi ze strony www.pedagogika.com  http://www.pedagogika.com/index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=33

 

I jeszcze jeden:

MASAŻE LOGOPEDYCZNE

ZASADY OGÓLNE:

- przed przystąpieniem do masażu należy dziecko odpowiednio ułożyć lub posadzić w wygodnej pozycji

- ręce natłuszczamy oliwką, kremem lub posypujemy pudrem kosmetycznym

- masaż wykonujemy palcami

- wykorzystujemy szpatułki, miękkie szczoteczki do zębów, gazę, kawałki jabłek, bananów

- wykonujemy go bardzo delikatnie i stopniowo zwiększamy natężenie działającego bod?ca poprzez : głaskanie, ugniatanie palcami, oklepywanie końcami palców,

rozcieranie ruchami okrężnymi, delikatne obszczypywanie

- masaż rozpoczynamy od :

1. masażu dłoni dominującej

2. masażu szyi

3. masażu żuchwy

4. masażu czoła i policzków

5. masażu warg

6. masażu dziąseł

7. masażu podniebienia

8. masażu języka









1.MASAŻ DŁONI DOMINUJąCEJ



Ręka dziecka spoczywa na dłoni osoby masującej

Druga ręką masujemy dłoń dziecka w kierunku od czubków palców

rozpoczynamy od:

głaskania [całą dłonią]

rozcierania ruchami kolistymi [opuszkami palców]

ponownego głaskania całą dłonią





2. MASAŻ SZYI



Rozpoczynamy masaż od okolic barków do podbródka.

Głaszczemy zewnętrzną powierzchnię przełyku - od dołu ku górze





3. MASAŻ ŻUCHWY



Masujemy podbródek w kierunku skroni.

Masujemy okolice za uszami do podbródka



4.MASAŻ CZOŁA I POLICZKÓW



Rozpoczynamy od środka czoła przez skroń do ucha schodząc wzdłuż policzków, przechodzimy do bocznych powierzchni nosa w bok do policzków

głaszczemy same policzki



5. MASAŻ WARG

Masujemy górna wargę od środka w kierunku na boki

Masujemy dolną wargę od środka w kierunku na boki.

Ruchem rozciągającym masujemy złączone wargi

Rozciągamy i ściągamy wargi na przemian

Lekko wargi obszczypujemy i głaszczemy





6.MASAŻ DZIąSEŁ

Masaż wykonujemy za pomocą szpatułki lub palca owiniętego gazą.

Rozpoczynamy od ruchów okrężnych ugniatających dziąsło dolne, następnie dajemy dziecku czas by połknęło ślinę

W ten sam sposób masujemy dziąsło górne - po zewnętrznej i wewnętrznej stronie.



7. MASAŻ PODNIEBIENIA



Wykonujemy palcem owiniętym gazą.

Ruchy masowania wykonujemy od przodu w głąb jamy ustnej.

Podniebienie twarde masujemy ruchami głaszczącymi, a podniebienie miękkie unosimy delikatnie palcem do góry.





9.MASAŻ JĘZYKA



Masaż języka wykonujemy szpatułką owinięta gazą.

Rozpoczynamy od ruchów masowania w kierunku od czubka języka w głąb jamy ustnej, przy tym uważamy by nie dopuścić do wymiotów.

Staramy się by język potrafił swobodnie wykonywać ruchy w górę i w dół, w prawą i lewą stronę.

Masujemy grzbietową powierzchnie języka poprzez głaskanie , rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie.

Następnie masujemy prawy i lewy bok języka .

Przechodzimy do masowania czubka języka poprzez głaskanie , rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie - czubek języka chwytamy palcem wskazującym.

Język przesuwamy w płaszczy?nie poziomej i pionowej - kilka ruchów.

Dotykamy energicznie języka, by spowodować jego cofnięcie w głąb jamy ustnej.

Na koniec masujemy masujemy spód przedniej części języka w kierunku od dołu do czubka - w ten sposób pionizujemy język dziecka.



Punkty neuromotoryczne na twarzy wg Castillo - Moralesa: służą do



pobudzania określonych ruchów mimicznych, funkcje jedzenia, picia i mowy:



uciskamy:

1. punkt gładzizny (zupełnie nie pamiętam gdzie)

2. punkt kąta języka (jak wyżej)

3. punkt skrzydełka nosa

4. punkt wargi górnej

5. punkt kąta ust

6. punkt bródki

7. punkt dna jamy ustnej

8. punkt żwacza

Pozycja wyjściowa: mięśnie szyi i obręczy barkowej muszą być lu?ne; unosimy nogi dziecka nad brzuchem, zginamy i obracamy po przeciwnej stronie niż głowa

1. 'cisza motoryczna' - głowa na kolanach terapeuty, jedna dłoń terapeuty na klatce piersiowej; ok. pół minuty

2. podciągamy potylice dziecka w górę w kierunku czaszkowym i rozciągamy kark



3. odchylamy głowę dziecka do tyłu a następnie do przodu; powtarzamy ćwiczenie 10 razy

4. zginamy głowę w przód i obracamy na boki; powracamy do pozycji wyjściowej

uciskamy:



° punkt dna jamy ustnej ; kierunek ucisku - do szczytu głowy





° punkt bródki ; kierunek ucisku - ruch okrężny wokół bródki





° punkt wargi górnej kierunek stymulacji- pociąganie wargi z jednoczesnym uciskaniem


http://zss.krotoszyn.w.interia.pl/bachorz.html

 

I jeszcze ciekawa dla mnie stronka: http://www.wdngrudziadz.republika.pl/logopedia.html

 

 

środa, 04 czerwca 2008, makneta
Komentarze
Gość: , abb8.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/03/14 08:32:29
W internetowej ksiegarni istnieje mozliwosc zakupu plyty cd z instruktazem, jak wykonac masaz logop.Pozdrawim, Marek, logopeda
-
Gość: , abb8.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/03/14 08:36:02
Ksiegarnia edukacyjna.pl.Mozna nauczyc sie samodzielnie wykonywac taki masaz-prosze nie zapominac o konsultacji z logopeda, ktory dodatkowo udzieli wskazowek
-
2009/03/15 23:16:24
Bardzo dziękuję za tę informację. Masażu uczyłam się od logopedy, która pracowała z Julkiem.
-
2012/09/15 21:43:46
Zapraszam do działu technik masażu które można samemu wykonać w serwisie e-masaz.pl
-
2012/10/07 17:05:18
Świetny opis masażu. Więcej technik znajdziesz tutaj: e-masaz.pl
-
2014/08/20 21:16:02
Do masażu pleców w Poznaniu zachęcam do skorzystania z pomocy świetnych masażystów z Twoja Rehabilitacja. To dobrzy fachowcy, rzetelni, sumienni i co najlepsze skuteczni. Sprawnie dali sobie radę z dolegliwościami po złamaniu ręki. Dojeżdżają do pacjenta na masaż więc nie ma potrzeby tracenia cennego czasu na dojazd do placówek. Bardzo rekomenduję tych fizjoterapeutów dla ludzi z Poznania.
-
2014/10/22 15:04:40
W szczególności chciałbym polecić, który również może się przyczynić do poprawy zdrowia a jest to sprzęt masujący. Łóżka nefrytowe, fotele oraz pozostałe masażery bardzo dobrze wpływają na samopoczucie, pełnia jakąś formę relaksu, a co najważniejsze poprawia zdrowie np. bóle pleców.